Saturday, January 16, 2010

Gaut, uric asid, penyakit manusia

Gambar ini tiada kene mengena dengan gaut, samalah budak ni kene selsema tapi bomoh ubat dia cara pijak, tiada kene mengena langsung.

gaut adalah penyakit dimana uric asid didapati tiggi daripada biasa dan mula berkumpul pada sendi2. uric asid adalah satu struktur macam kristal yang terhasil daripada penguraian protein yang tidak lengkap. kitaran protein didalam badan manusia mengalami masalah dan akan terhasi uric asid yang berlebihan. uric asid ini akan dirembeskan kesaluran darah.


bila terkumpul pada satu2 tempat, kita akan rasa ngilu atau sakit. tetapi bila ketahap pertengahan dia membengkak dan inilah yang dikatakan gaut. seterusnya peringkat yang paling tinggi sangat uric asid akan mengancam beberapa struktur organ badan seperti buah pinggan.


ayah Jie mengalami peringkat awal sakit2 dan sengal2 pada sendi. dan bacaan uric asid adalah 590 (normal 390-415). sakit pada sendi kaki pada peringkat permulaan. senggan beberapa minggu ia akan naik ke sendi paha. disini kesakitannya tidak dapat digambarkan. sesetengahnya akan kebahagian lutut kata doktor.


nom, Ayah Jie kene berpantang dari makanan laut yang berproyrin tinggi.

sekian, semoga doakan ayah Jie seembuh dan dapat me reduce kan uric asid ini.

1 comment: