Tuesday, October 27, 2009

Kami Sokong 2 Aziz



Kami Sokong 2 Aziz

1. Prof Aziz Bari selama ini disanjung sebagai ahli akademik yang berani menyatakan kebenaran, terutamanya dari sudut perundangan terhadap apa saja perkembangan sosio-politik negara. Pihak Pakatan Rakyat terutamanya, sentiasa ternanti-nantikan perspektif beliau dalam segenap isu.

2. Nah, sekali komentarnya terkena ke batang hidung manusia tertentu di dalam PAS, maka beliau disanggah bermati-matian. Atas hujah apa? Orang undang-undang hilang kelayakan bercakap soal politik, kononnya. Kah kah kah! Orang yang mengkritiknya pula adalah seorang blogger yang tidak meluluskan komen-komen yang tidak selari dengannya di blognya. Kah kah kah!

3. Lebih malang, Ketua Penerangan PAS Pusat turut melatah. Benarlah kata orang kertas (lihat lampiran), rupanya parti ini juga beramal dengan denial syndrom, penyakit yang didakwa dihidapi oleh parti lawannya (atau kekasih gelap buat sesetengah pimpinannya). Dalam hal ini, sekali lagi tulisan Ustaz Zolkharnain Abidin tidak mengecewakan.

4. Tiba-tiba TG Nik Aziz dengan beraninya mencadangkan sebuah Muktamar Khas Luar Biasa. Aku kata berani kerana ia seolah-olah satu undi tidak percaya kepada kepimpinan seorang lagi Tok Guru dari Terengganu. Aku kata seolah-olah, kerana Tok Guru tidak menyebutnya begitu. Itu hanya andaian dan tafsiran aku terhadap apa yang aku baca.

5. TG Nik Aziz dan TG Hj Hadi sudah sekian lama menjadi ikon dan ideologue dalam PAS. Hanya arwah Ustaz Fadzil Noor sahaja yang boleh menyaingi status mereka berdua itu. Tidak hairanlah, ramai ahli-ahli PAS masih bersifat nostalgik terhadap era kepimpinan mereka bertiga. Walaupun tidak menang banyak, ahli PAS redha dan taat kepada pimpinan, bekerja dan bekerja tidak pernah merungut. Tidak ada ‘ghanimah’ yang ingin direbutkan.

6. Jadi tindakan seorang ikon (TG Nik Aziz) yang seolah-olah ingin mencetuskan penyingkiran terhadap seorang lagi ikon (TG Hj Hadi), aku kira itu tindakan yang sangat berani oleh ikon yang pertama. Mungkin tindakan paling berani oleh beliau dalam karier politiknya. Biarlah timing kena tak kena, pecah pun pecahlah, apa boleh buat?

7. Segala kepalsuan perlu dihapuskan, selamat berkonspirasi! Sokong 2Aziz! - mudin001
dikopi dari:http://greenboc.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment